07 maart 2018
Ze komen vaker voor in de coachpraktijk: makkelijk(er) lerende kinderen. En juist deze kinderen hebben vaak problemen met faalangst en onzekerheid. Terwijl de omgeving vaak denkt dat makkelijk leren toch iets is wat je zelfvertrouwen zou moeten kunnen geven. Hoe kunnen we deze kinderen helpen?
Door onder andere de verwachtingen bij te stellen; de verwachtingen dat ze geen fouten mogen maken. Deze kinderen krijgen, na een slechter dan verwacht gemaakt werk, nog wel eens te horen ‘dat kun jij beter’ of ‘het lijkt wel alsof je je er snel van af wilde maken’ of ‘ik had beter van jou verwacht’. Kun je je voorstellen dat je dit te horen krijgt als je misschien een keer iets niet zo goed snapte? Of als je misschien was afgeleid omdat er net iets was gebeurd? Of terwijl je gewoon toch je best hebt gedaan? Hoe vervelend moet dit dan zijn. Welk gevoel zou jij dan krijgen? Dat je niet slim bent? Of dat je dit toch niet kunt? Dus je hoeft er ook niet meer je best voor te doen? En hoe zou jij dan tegen de volgende toets aankijken? Precies.
Gun ook deze kinderen hun fouten! In plaats van opmerkingen en vragen over het verschil tussen resultaat en (jouw) verwachtingen, beloon de kinderen voor hun inzet en hun pogingen. Probeer uit te vinden welke eigenschap er achter het makkelijk(er) leren zit. Dat zijn de eigenschappen die het kind helpen bij hun volgende stap op weg naar meer zelfvertrouwen.